Albert Mestre Periodista
Article d’opinió publicat originalment al Setmanari l’Ebre el 8 de gener de 2025
“Vosaltres sou ara els mitjans”. La recent piulada d’Elon Musk va en la línia de relativitzar els mitjans que ell mateix anomena “tradicionals” i d’empoderar la ciutadania, que ara per fi podrà exercir de periodista o, si més no, accedir “sense filtres” a la realitat. Cap sorpresa de qui s’ha marcat l’objectiu de destruir la premsa lliure. El que sorprèn són els escarafalls d’aquells que critiquen l’amo d’X a pesar que fa temps que pregonen el mateix, però d’una manera més subtil.
La cançoneta que diu que els mitjans “tradicionals” són el passat i que la nova política passa per les xarxes, prescindint del periodista per arribar més fàcilment al públic, s’ha instal·lat sense manies a totes les formacions polítiques i institucions públiques, grans i menudes. Les rodes de premsa provoquen al·lèrgia a alguns assessors de comunicació, que aconsellen els seus alcaldes o consellers que si Facebook, Instagram, TikTok i X, i que els periodistes ja s’ho faran. Aquesta és l’estratègia que comença a normalitzar-se en ajuntaments, conselleries i governs. Aquesta és l’estratègia d’Elon Musk. Hipocresies, per tant, les justes.
A més de tenir curiositat, saber escoltar i contar bé les coses, als periodistes se’ls paga per pensar malament i per dubtar de les grans veritats. És el peatge de qualsevol democràcia. Els aprenents nostrats d’Elon Musk defensen que les xarxes permeten estalviar-se aquest peatge incòmode.
Aquest filtre, que tanta nosa fa, és l’escut que ens protegeix de la propaganda i de la mentida. Que sí, que ja sabem que hi ha periodistes que avantposen la seva ideologia i que també menteixen. Com en tot ofici. Però avui, el filtre del periodista, del bon periodista, és l’única garantia que les democràcies puguin continuar funcionant, encara que sigui en serveis mínims.