Avisos importants

El SEM consolida l’helicòpter nocturn com una eina d’alta especialització mèdica i d’equitat pel territori

  • Dos anys després de la seva entrada en funcionament, l’helicòpter nocturn medicalitzat del SEM ha traslladat a més de 312 pacients i incorpora serveis d’alta especialització com la pediatria-neonatologia
  • Catalunya és el primer territori de l’Estat espanyol a desenvolupar un protocol per fer el trasllat segur en helicòpter medicalitzat de pacients crítics amb malalties infeccioses com la COVID-19
  •  Fins a finals d’any es preveu la posada en marxa de les helisuperfícies dels hospitals Trueta de Girona i Joan XXIII de Tarragona, la de Tremp, la de l’aeroport de la Seu d’Urgell i la d’Andorra
El SEM consolida l'helicòpter nocturn com una eina d'alta especialització mèdica i d'equitat pel territori

Des de fa dos anys, el Sistema d’Emergències Mèdiques disposa d’un equip medicalitzat aeri HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. Comptar amb un helicòpter medicalitzat en horari nocturn (de 20.00h a 08.00h) és una eina per garantir l’equitat en l’accés al sistema sanitari públic de tota la població de Catalunya, especialment la d’aquelles zones més allunyades dels hospitals que atenen els casos de major complexitat.

Durant aquests primers 24 mesos, l’helicòpter medicalitzat del SEM ha traslladat a més de 312 pacients en horari nocturn. Des del seu enlairament, s’ha utilitzat 185 vegades per realitzar trasllats interhospitalaris (trasllat de pacients greus i crítics d’un hospital a un altre) i 127 han estat trasllats primaris (atenció del pacient al mateix lloc de l’incident).

Respecte els trasllats interhospitalaris, el punt d’origen amb més trasllats ha estat Lleida, amb 45, seguit de Tarragona amb 31 i l’Alt Pirineu amb 26. Pel que fa a les activacions realitzades per serveis primaris, 36 van tenir com a destí Catalunya Central, 30 Barcelona Nord i 16 a Barcelona Sud.

En l’anàlisi d’aquestes xifres s’ha de tenir en compte que durant el confinament per la crisi de la COVID-19 es van reduir totes les activacions de recursos per Codi IAM (infart agut de miocardi), Codi ICTUS i politraumatrisme (accidents de trànsit, laborals) que són tres de les principals patologies per les quals s’activa l’helicòpter medicalitzat.

Posada en marxa del vol pediàtric nocturn

Una altra novetat ha estat la incorporació d’equips d’alta especialització mèdica. És el cas de l’helicòpter neonatològic-pediàtric medicalitzat, que des de principis d’any ha ampliat el seu període d’activitat i ha duplicat l’equip sanitari. Aquest recurs actua durant 16 hores diàries, des de les 7 del matí fins a les 11 de la nit, els 365 dies de l’any. L’increment de les hores de cobertura aèria suposa la incorporació d’un segon equip assistencial integrat per professionals de pediatria i d’infermerias provinent de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell (Vallès Occidental), que se suma al que està operatiu actualment a l’Hospital de Sant Pau de Barcelona (Barcelonès).

Fins ara, quan s’activava aquest servei, s’anava a recollir els pediatres-neonatòlegs a l’Hospital de Sant Pau en hora d’orto a ocàs. Ara, amb els dos equips de pediatres-neonatòlegs per cobrir tot l’any, el SEM augmenta la resposta assistencial i cobertura sanitària, i s’ha passat de 8 hores a 16 hores d’operativitat els 365 dies, per atendre emergències neonatològiques-pediàtriques arreu de Catalunya i reduir els temps de resposta.

Això permet, per exemple, assistir a un nounat-pediàtric en territoris distants a Barcelona i traslladar-lo a l’hospital útil en una quarta part del temps que costaria fer-ho en una ambulància terrestre.

Trasllat de pacients crítics amb malalties altament contagioses

Així mateix aquest any també ha entrat en funcionament la primera càpsula d’aïllament per traslladar pacients crítics contagiats amb malalties altament infeccioses com la COVID-19 en helicòpter medicalitzat. Amb l’activació d’aquest dispositiu, Catalunya s’ha convertit en el pirmer territori de l’Estat espanyol que ha desenvolupat un protocol per fer el trasllat segur d’aquests pacients en helicòpter.

La càpsula Isoark N36-7 evita la propagació del patogen durant el trasllat i redueix notablement la possibilitat d’infecció per part del personal sanitari, operatiu i aeronàutic implicat. Així mateix, suposa una millora assistencial considerable, ja que permet reduir el temps de trasllat interhospitalari d’aquest tipus de pacients, que fins ara només es podia fer mitjançant les unitats de suport vital avançat (SVA) terrestres del SEM.

La càpsula de transport amb aïllament està operativa a la base aèria situada a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, que ofereix la millor cobertura a tot el territori català i dona un servei d’assistència mèdica amb helicòpter les 24 hores del dia.

El desplegament d’helisuperfícies 24h

Per poder d’arribar a tot el territori, s’està desenvolupant tot un pla d’helisuperfícies 24 hores. Durant el darrer any ha entrat en funcionament la de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa. D’aquí a finals d’any, està previst que entrin en funcionament les helisuperfícies de l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta de Girona, la de Tremp, la de l’Hospital Joan XXIII a Tarragona, la de l’aeroport de la Seu d’Urgell i la de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell a Andorra. Un cop operatives, augmentaran els serveis nocturns i les unitats de Suport Vital Avançat (SVA) territorials que podran estar més disponibles en els respectius territoris.

Si continues navegant per aquest lloc web, estaràs consentint l'us de cookies. Siusplau revisa la nostra politica de Cookies i prem "Accepto" si estàs d'acord - >> Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close