Avisos importants

Coitus interruptus.

El magne acte que el Consell de la República ha organitzat a Perpinyà, per tal de fer un retrobament dels exiliats amb els seus votants i per tal de donar una mostra de la força de l’independentisme, ha estat un èxit clamorós. Sí, sí, de debò, un gran èxit. Però rodejat d’una agre-dolça aura, perquè per molts milers de persones ha estat com un “coitus interruptus”. És a dir, molta il·lusió, intensa preparació, moltes ganes de gaudir-lo, però sense arribar a l’esperat final.

Han escoltat en directe al MHP Carles Puigdemont i els consellers Ponsatí i Comin, més de 103.000 persones (les que caben al recinte del Parc de les Exposicions de Perpinyà), però molts milers d’il·lusionats viatgers no han pogut, ni tant sols, arribar-hi. Han hagut de seguir l’acte dins dels autocars i dels vehicles particulars. Després, girar cua i tornar cap a casa. Amb gran decepció de molts patriotes, perquè la l’alegria d’avui era la d’escoltar i veure’ls, especialment a Carles Puigdemont.

Una manca de previsió? Potser. L’acte ha superat les expectatives més optimistes? És possible. Els gendarmes i la policia espanyola han actuat amb excés de zel? També. Segurament ha estat una combinació de tot plegat. Però un dels atzucacs més importants han estat els peatges.

Per anar des la sortida 42 al Parc de les Exposicions, s’ha de travessar tot Perpinyà. Per evitar que més de 600 autocars haguessin de fer aquest trajecte, les autoritats van exigir que aquests seguissin fins la sortida 41 i des d’allà fins el Parc. És sabut que al senyor Jean Marc Pujol, alcalde de Perpinyà, li feia il·lusió aquesta trobada, però és de suposar que ni a la Gendarmerie, ni al comissionat de les autopistes, els fes gens, ni mica, ni gota de gràcia. Les barreres de sortida hi ha les que hi ha. El teletac d’aquí no serveix. Cada vehicle havia de fer els moviments de sempre, és a dir, posar el tiquet de l’autopista, a continuació la targeta de crèdit (moltes vegades no era acceptada i s’havia de provar amb una altra) i retirar el rebut. Si suposem que el temps mínim d’aquestes operacions és de mig minut, i suposem, també, que entre autocars, vehicles particulars i cotxes francesos, cada barrera hagués d’absorbir 300 vehicles, tindrem un temps necessari de 150 minuts, que són, ni més ni menys que dues hores i mitja.

Si afegim l’hora i mitja entre Barcelona i la frontera, arribarem a la mítica xifra de 4 hores. Escric mítica perquè és el temps límit dels conductors. Cada 4 hores han de descansar 45 minuts. Entre El Voló i Perpinyà, com diuen en castellà “se juntaba el hambre con las ganes de comer”. Passades 4 hores els pacients viatgers havien d’alleugerir la bufeta i el xofer havia de descansar 45 minuts. Les àrees de l’autopista estaven a petar, no hi cabia ni una tartana, vol dir que no ha tardat gaire en formar-se un cua, de vegades en doble fila, en plena autopista, d’autocars aturats, amb gent a fora, intentant solucionar el seu problema. Pels homes és fàcil, però les dones és més complicat. No sé qui va dir que la naturalesa, en aquest aspecte, va ser molt injusta amb el sexe femení.

A les dotze en punt, hora prevista de l’inici, centenars d’autocars, el que vol dir, milers d’entusiastes independentistes quedaven bloquejats damunt l’asfalt. Per aquest motiu, l’inici s’ha retardat una horeta. Qüestió que ha perjudicat als que ja eren al recinte des de las deu del matí. No es pot gestionar a gust de tothom.

Cada vehicle i cada autocar s’ha espavilat com ha pogut. Però dins dels autocars s’han viscut mostres de neguit, d’impaciència i, sovint, de mala educació per part dels més impacients.

Per la nostra República serà necessària més educació col·lectiva. De vegades penso que n’aprendrem amb situacions com aquesta.

 

 

Jaume Barberà Canudas

 

 

 

Si continues navegant per aquest lloc web, estaràs consentint l'us de cookies. Siusplau revisa la nostra politica de Cookies i prem "Accepto" si estàs d'acord - >> Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close